Prijava
  1.    

    Dedina slika iz Drugog svetskog rata

    Svetinja u kući. Ikona koja se čuva na dnu prašnjave kutije koja se nalazi na tavanu i koja se vadi samo kada je neko veće spremanje. To što je ona zaturena ne znači da nije bitna. Baš zbog toga se i čuva na tajnom mestu kao najvažniji dokument.

    Na slici je tvoj deda koga nikada ne bi prepoznao. Starac sa dugim brkovima i više pega na čelu nego dalmatinac je ovde junoša u punoj snazi. Iako je dete sa sela, ima frizuru (koja je napravljena specijalno za fotografisanje) kao holivudski glumci i jebački pogled kojim ne gleda u aparat već negde ka livadi na krave koje pasu. Ozbiljan izraz lica, oči skupljene kao da sere i sve to da bi ispoljilo njegovu zabrinutost za svoju otadžbinu za vreme okupacije. Ako je ceo na slici onda će ili stajati kao u stroju ili ako sedi onda je smešten na stolicu kao po kazni. Leđa su prava i grudi izbačene napred da se vidi da su mu se preci borili kao hajduci protiv Turaka i oni najskoriji prešli albansku Golgotu. Ima male brkove, fino potkresane, koji pokazuju njegovu zrelost i vreme da se ženi. Na sebi ima šiveno odelo koje je uzeo kod lokalnog šnajdera od svojih para kada je na pijaci prvi put sam prodao vola.

    Što se tiče same fotografije, ona je već požutela ali se vidi da je dobrog kvaliteta. Deda je u fokusu i svetliji je nego ćoškovi fotografije. Ona je četvrtastog oblika ali sa iseckanim krajevima. Pozadi je penkalom napisano "forografska radnja Dragutnović - Šabac" a u ćošku "Duvanište 23.5.1942.".

    Slika će kod dede izazvati nostalgiju za jednostavnim životom i traume iz rata i probuditi alberta koji je čučao u njemu. Tada kreće nezvanična istorija Srba koja jebe i Deretića u mozak sa ubacivanjem nebitnih podataka o ceni brašna i igrankama sa najboljim pičkama u selu. Čas istorije se završava ratno-ljubavnom pričom gde u zarobljeništvu u Italiji pronalazi svoju srodnu dušu, Antoniju, koju posle rata više nikada neće videti, nikada neće preboleti i zbog toga će se na kraju iz tuge oženiti tvojom babom koja nije bila njegova Đulijeta, ali je ipak znala dobro da kuva.