Prijava
  1.    

    Perverzije u srpskim narodnim izrekama (deo drugi)

    Nakon detaljnog opisa srpske seljačke svesti u prvom delu, nastavljam sa proučavanjem srpskih narodnih izreka koje, uverili ste se, nesumnjivo imaju i subliminarne poruke zaveštane sledećim generacijama.

    Predstavljene kao svojevrsno nacionalno blago, svojom pravom prirodom mogu nam mnogo pomoći u spoznavanju svakodnevnog života naših mudrih dedova, iako se zasigurno neće svideti nekim lingvistima i konzervatistima. Ali od lažirane istorije nema koristi, a zabrana shvatanja istinskog smisla poslovica, nije ništa drugo do udar na svest i nezavisnost svakog pojedinca.

    Da ne tupim dalje, krenimo:

    Terao zeca, pa isterao vuka

    Pre nego što počnemo sa osuđivanjem, moram čitaocima skrenuti pažnju na jednu činjenicu: srpski mozak decenijama je zatupljivan pomešanim uticajima zapadne i istočne kulture, pa se može reći da deo odgovornosti za seksualnu retardiranost ide na dušu svetskim moćnicima. Pretpostavljam da ste shvatili kako je reč o zoofiliji, ali već nakon poimanja činjenice da se sakupljač svih narodnih umotvorina zove Vuk, svaka iole inteligentnija osoba morala bi uzeti u obzir mogućnost da seks sa životinjama ima dugu tradiciju u Srba.
    Dosadi čoveku monotonost, ostane bez pičke ili jednostavno ga namami Milka kako žvaće hrskavo seno, onako kako samo ona zna. Očigledno je da je ova izreka namenjena onima koji su malo preterali (mada je kod ovakvih slučajeva već malo teže odrediti granicu), pa nije retkost bila da se u šumu ide i zarad ''dnevne doze''.
    Naravno, uvek je postojala određena opasnost, priroda je neukrotiva, čovek nezasit, a rezultat je često znao biti tragičan. Jedra košuta se malo ritne, izbije jebaču vazduh, lekari daleko i nestručni i eto ti povorke. Deci su puštane priče o tome kako su im ujaci i stričevi stradali u okršajima sa vešticama, sedmoglavim alama, karakondžulama i kojekakvim šumskim sranjima, pa otuda nastaše domaće bajke. Sasvim realan epilog, niste valjda poverovali da su se Srbi za vreme svakodnevnog klanja sa Turcima bavili naučnom fantastikom iz zabave.

    - Je li, Prgomire, k'o je ono tamo otpevao svoje?
    - Rastislav, rasporila ga neka zver.
    - E, tako mu i treba. Eno je Šarulja, živa i zdrava, a on kakav je lud, u šumu! Terao zeca, pa isterao vuka.

    Ne niče sve što se seje

    Potvrda da se i dosta ranije nego što smo mislili znalo za kontracepciju. Što jes' jes', imali su naši stari neretko i desetak dece, ali kako se jedva skupljalo hrane i za dotadašnju decu, moralo se kad-tad prestati. Opisana liberalnost u seksu nesumnjivo je izvršila najveći uticaj na usavršavanje kontraceptativnih sredstava, istih onih koji su očuvali, svejedno nizak, životni standard Srbina predmodernog doba. Sa druge strane, ništa ne odbacuje mogućnost da se ovime označavala žena nerotkinja, ali istorijske prilike i poznati mentalitet daju prednost prvom tumačenju.

    - U, bre, krv ti jebem! Opet se nisam kontrolisao! Biće to sedamnaesto u osam zima, šta kažeš!?
    - :vadi neki smrdljivi list nafilovan semenom tečnošću ploditelja: Ne niče sve što se seje!

    Tukle se jetrve preko svekrve

    Veoma dvosmislena rečenica, kojoj valja prići sa filozofskog gledišta. Svrha i suština narodnih izreka nepobitno su istaknute u prethodnim primerima, pa verujem da se odmah može započeti diskusija o vrsti, očigledno ne baš nežnog seksa. Počnimo sa činjenicama:

    -definitivno je reč o trojkama (a možda čak i o više učesnica)
    -moguća je prisutnost bičeva, konopaca, lopata i ostalih udarim-pa-mudarim sredstava
    -rođačka veza ukazuje da je tadašnja porodica bila bliska kao što se smatra, ali i znatno otvorenija

    Poentu potrebe za ovakvom vrstom satisfakcije opet možemo tražiti u društveno-političkim prilikama vremena u kojem su živeli naši stari. Svakodnevni iscrpljujući rad u polju, nebrojeni ratovi, komšijski okršaji, te neočekivana stradanja koja su kao razlog imala seks ili neiživljenost, znatno su otežavali prosečnoj ženi put do vrhunca. Ne smemo zaboraviti ni ranije pomenuti i opšte poznati položaj žena u porodici i društvu.

    -Ah, ah, ah, jače udri Jerina! Jače!
    -Trudim se, ne mogu više!
    -A vas dve preko mene našle! Pa, valjda sam ja ovde najstarija, dve godine kurca nisam vid'la, man' se tog konca i deder istumbaj me onom lopatom!