Prijava
  1.    

    Komponovanje muzike vs. Herc-minuta

    Komponovanje muzike je pokušaj da se silom stvori umetničko delo.

    Jer, čim si ti seo za instrument i počeo da sviraš sa namerom da nešto iskomponuješ, znači da postoji namera, ondosno namena, a to su termini kojima nema mesta u umetnosti.

    Pravo umetničko delo nastaje tako što te u jednom trenutku usere nadahnuće, herc-minuta, dobiješ takvu inspiraciju da ne možeš da se zaustaviš dok ne zgotoviš delo. E, takva dela se pamte i poseduju pravu snagu.

    Tipičan primer je Betovenova Peta simfonija. Navodno mu je pao na pamet uvodni rif (ona svima poznata 4 tona) kad mu je sluškinja u tom ritmu pokucala na vrata. Zato taj uvod svi tako pamte.

    Robert Šuman je manje sreće imao sa služavkama. Jednog lepog dana se šetao parkom i kvrc! Usere ga inspiracija. Smisli čovek najjebačkije muzičko delo u istoriji. Nije imao ni notnog papira ni diktafona (posle kažu da dvadeseti vek sakuje), i kud će, šta će, izvadi iz džepa neku mastiljavu olovku, skine šal sa vrata, izvuče linije i naškraba melodiju na onom šalu. Srećan i zadovoljan se vrati kući i pravac u kupatilo u kadu. Dok je ladio muda u kadi, služavka kad je videla onaj štrokav šal od mastila, brže-bolje ga uzme i baci na pranje. Malo je reći kako je čovek popizdeo kad je to saznao. Melodiju je zaboravio i kažu da se tako bio iznervirao, da je odlepio i skočio u reku Rajnu, pa su ga posle strpali u ludnicu.

    I tako... Ako ti sam đavo ne uđe u glavu i donese ti melodiju, možeš ti da sediš godinama nad klavirom i stvaraš jalove kompozicije, ali od toga neće biti ništa.

    - Zapa je mogao gitarom da pokreće predmete. To se zove herc-minuta. Vlada Džet ima gitaru na kojoj je svirao Zapa.
    - Grešiš, sinak. Herc-minuta nije u gitari.