Kad je pre nekoliko dana osvanuo naslov u dnevnim novinama „Željko Mitrović: Trovali su me“, na samoproklamovanom rečniku slenga vukajlija.com odgovorili su mu bez mnogo pijeteta: „Pa dobro, i ti si nas, i još to radiš“.
Ekonom:east Magazin · 03. Februar 2011.
... to jest da li su na Zapadu (uslovno rečeno na Zapadu, tu ubrajam i ostale visokorazvijene zemlje, tipa Japana) ljudi u prosjeku pametniji?
Prvo uvod:
Otkad znam za sebe naslušao sam se priča kako smo mi vrlo bistar narod (ne mislim samo na Srbe, već generalno Balkance, ili preciznije Južne Slovene). Te 'vako mali narod, a pogledaj koliko naučnika: Tesla super genije, Mihajlo Pupin, Milutin Milanković, Ruđer Bošković. A i Ajnštajn bi malo šta napravio da mu nije Mileve. Pa onda kako je naš obrazovni sistem izuzetno zahtijevan, a na Zapadu se ne uči ništa, i djeca su debili, ili tipa "uče samo ono usko za svoju profesiju, nemaju nikakvo široko obrazovanje"... "veze nemaju geografiju", "ne znaju na karti pokazati Njemačku" (to se naročito odnosi na Amerikance)... Naslušao sam se primjera tipa kako je neko kod nas jedva prolazio, išao svake godine na popravni... imao kečeve i dvojke... a onda otišao u Ameriku, i tamo "rasturio", bio najbolji učenik, "fantom"... završio dva razreda u jednoj godini i tome slično...
Ne mislim da je u ovome baš sve laž... ostavljam da ima možda 10% istine u nekim aspektima, ali mislim da je 90% čista laž, naše pretjerivanje, i liječenje nekih kompleksa. Neko dokazivanje da smo neko i nešto... kad već nismo neka velika sila, eto makar imamo kliker i prirodni talenat.
Ali šta ako ovo sve gore pomenuto, ne samo da nije tačno, nego je tačno upravo ono suprotno od toga, tj. da smo zapravo gluplji u prosjeku, manje obrazovani, i da nam je obrazovni sistem gori od zapadnjačkih, i da je uopšte loš?
Neki podaci ukazuju upravo na to.
Jedan od njih je široko osporavan, ali i dosta uticajan rad Richarda Lynna u kome on govori o prosječnom kvocijentu inteligencije u raznim državama, i pokušava to dovesti u vezu sa stepenom razvijenosti tih država. Po tom njegovom istraživanju, Balkanske zemlje, u prosjeku imaju najniži kvocijent inteligencije, u odnosu na ostatak Evrope.
Naravno, osporen je i njegov rad i njegove metode, i proglašen je za rasistu, što i jeste, i sve to stoji... ali šta ako u onome što je našao ima neki dio istine?
Ako ne vjerujemo rasisti Richardu Lynn, hoćemo li vjerovati rezultatima PISA testiranja?
https://www.oecd.org/pisa/PISA-results_ENGLISH.png
Po tome smo opet među lošijima u Evropi...
I sad šta je iza toga, da li prevaziđen i nezgrapan obrazovni sistem... ili imaju i neki dublji razlozi, tipa da smo priglup i zatucan narod?
Evo pitanje za ljude koji su otišli u inostranstvo: da li ste stvarno primijetili da su tamo ljudi pametniji, obrazovaniji, bilo šta od toga?
S druge strane imaju i kontraargumenti, tipa da je Srbija poznata po vrsnim matematičarima (matematička gimnazija redovno osvaja medalje na svjetskim tačmičenjima), i jakim programerima... sa sve jačim IT sektorom, itd...
Moj neki lični stav jeste da nam je prosjek zaista loš, ne zbog urođene gluposti, već zbog niskog nivoa kulture i prosvećenosti, ali takođe mislim da nam je potencijal, tj. prirodni talenat poprilično visok, jer naši prostori svakako stvaraju i pametne ljude, a ti pametni ljudi, makar oni koje znam, čine se zaista pametni i kompletni na neki način.
Pa ipak čak i kod njih primijetim, donekle stav inferiornisti prema ljudima sa zapada... jer koliko god mi mislili, "ma ja, glupi Ameri"... brate kad ti dođe neki Amer koji je stvarno stručnjak u nečemu i kad krene o nečemu da priča sa autoritetom i sa iskustvom koje je mogao samo u Americi da stekne, svi naši, pa i najveći pametnjakovići, nekako se osjećaju inferiorno, ili bar uskraćeno za iskustvo neke lične izgradnje koju je taj neko tamo mogao steći, čitav život gradeći se u jednom sistemu koji omogućava izuzetnim pojedincima da dobace daleko dalje, nego da su rasli kod nas, npr.
Vrlo
ja mislim da je to kad srbi posalju decu u inostranstvo jer vide potencijal veliki u njima pa ovi razvale tamo skolu stvara se iluzija ha ha glupi ameri i slicno, sve zavisi opet i od savezne drzave u koju se ide, nije isti prosek u ilinoisu i feniksu verovatno
Феникс је град
hahahah da, hteo sam napisati cikago jebiga
Prosek jeste informisaniji ovde. Vrlo malo ali dovoljno.
Mi ne kapiramo da ono sto ovi racunaju u inteligenciju nije kako se tretiraju i sta rade oni kojima lako ide, nego kako se vuku najsporiji.
Btw svi ovi naucnicni nase gore list su u inostranstvu ili skolovani ili radili. Treba biti svestan toga.
Sve u svemu, skolski sistem nam je ocajan. Puvali smo se da nije, ali cim krenes da meris proseke, a ne najbolje vidi se kolka je bula.
Ove fore imao dvojke ovde a tamo jebe kevu mogu i na drugi nacin da se posmatraju... Mozda je ovde bio zrtva loseg sistema a ustvari ima potencijala?
Mada zavisi i tamo u koju skolu upadne, pogotovo u americi je razlika ogromna od skole do skole
ima dosta lazi u tim pricama ja imam jednog rodjaka iz rs koji je u holandiju otisao znaci pic lvl inteligencije i njegovi sad kenjaju drugi covek u firmi zna 7 jezika itd a lik valja polovne automobile i zna nemacki samo tecno
Ako nekog zanima mogu posle da ispisem o svajcarskom skolskom sistemu, i neko moje misljenje sta je dobro sta lose?
a što ne bi mogao... naravno, ako ti se da.
Mislis da je slucajno da su se svi ovi nabrojani skolovali i radili u inostranstvu?
Kreni od toga ko moze da ode u ameriku? Samo najjaci djaci studenti i sl. I onda posaljes nekog najjaceg iz tvoje drzave i hvalis se kako je mnogo bolji od random crnje?
Na ovo moze da se odgovori i ovim mojim iznad. Ako od cele drzave ne moze da se skupi za odeljenje matematicke gimnazije koji ce stvarno da jebeno dominiraju, jebiga. Uporedi nas sa Singapurom koji ima 30% manje stanovnika od nas. Plaky :'(
Mislim da je nas najveci problem u svemu, pa i u obrazovanju ispunjavanje forme. Pa onda neki tamo djaci u poljoprivrednoj imaju filozofiju pro forme, kad dodje test onda prof pusti da prepisu, al onim boljim djacima vise, onim losijim manje. I ispuni formu da bi postojalo njeno radno mesto koje postoji zbog formalnosti. Tako i na sistematski kad dodjes, pogleda da l nemas sugu eventualno, ispuni formalnosti i teraj.
Tako i "neka institucije rade svoj posao" je forme radi, iako u sustini znamo da ne sme tuzilac da pokrene istragu protiv politicara na vlasti. I ok smo s tim. Tako aflatoksin granicu podignemo, i ispunili smo formu. I tako dalje.
Jos gore je na faksu, gde ti otvoreno kazu da ucis nesto sto ti kurcu ne treba, al odradi ti to i nemoj mnogo da se bunis. To sto neko kolicinski uci vise ne znaci ama bas nista, kao i u zakonodavstvu, sto je zakon na vise strana on je komplikovaniji i tezi za primenu. Bolje nauciti pet stvari, i to umeti da primenis, nego da na ekonomiji nabrajas 14 podela koje si nabiflao al nemas pojma cemu to.
Kad dodas privatne srednje skole, strucne skole, gimnazije, privatne fakultete i vise, videces koliko je sve to razvalilo skolstvo, znas i sam, da ne duzim. Pa dodas da svake godine 30-40% onih sa fakultetskom diplomom zapali preko (znaci najinteligentniji), kakav moze da bude prosek ostatka?
EDIT: Setih se ortakove price, bio u americi na 4. godini srednje i tamo radio trigonometriju, izvede ga profesor na tablu, i trebala mu formula npr. za jednakostr. trougao, i on iz glave ispise, prof. odusevljen ne moze da veruje presrecan. Fora je u tome da je on mislio da je ovaj na licu mesta dosao do formule, prakticno da je izveo u glavi, jer su tek radili to, i objasnjavao im kako da razmisljaju i da dodju do nje, a on znao to napamet.
ne treba sve imati na izvoli kod tih formula, pomeras granice sebi time sto ih pamtis sve, bar ja tako mislim
kod nas je dok sam bio mali dosta bilo na ceni memorisanje i ponavljanje. to je lako, nastavnici mogu bez truda da ocenjuju koje dete je dobro koje nije, nema sirine.
ide sve u sklopu kako kasnije funkcionise drustvo. zapamti, ponovi, ne preispituj, bice ti dobro.
kriticko razmisljanje je ubijano u skoli kod mene, improvizacija ne postoji, primene bez.
onda kad dodje pisa test i postave pitanje "koliko jedinstvenih pica mozes da napravis ako imas pelat, pecurke, sir i sunku, koristeci 3 sastojka" deca ne znaju kud da udare.
i ne krivim ih, niko ih nije naucio iz matematike cemu ustvari sluzi ona formula "3 nad 4". da su to pitali iz puske bi napisali jednacinu, to su im nastavnici utuvili u glavu, ali nisu na primeru ni jednom.
more nesto mislim, verovatno 20% nastavnika matematike bi prebrojavalo ovo na prste...
tako bilo meni od osnovne do fakulteta. to sto sam prakticne stvari ucio je bila potpuno moja volja, i generalno valjda uticaj roditelja, nekad je i negativan efekt imalo na ocene.
matematika razvija logiku a memorisanje matematickih formula razvija memoriju
Srbi: prirodno tupi. To je genetski.
Obrazovni sistem: loš. Zastareo. Što dovodi do toga da ovi što su malo bistriji ne mogu ni to malo potencijala da razviju.
Država: siromašna, korumpirana + uvek postoji pending rat >>>>>> dosta ljudi odlazi (ne samo genijalci nego svi, ne treba ti mnogo klikera da brišeš gejt A30 na frankfurtskom aerodromu)
Epilog svega: Srbija je failed state koja neće postojati za 50 godina a za 100 će Srbi u dijaspori biti u potpunosti asimilirani tako da su ove rasprave potpuno dugoročno nepotrebne.
E sad što JA nisam otišao: pa 50 godina je dugo vremena, nemam velike prohteve što se novca tiče i mrzi me da učim jezik.
Sebe svrstavam u gornji prosek srpske inteligencije i prosek prosek svetske.
kako moze srpski prosek da bude manji od svetskog cujes li ti sebe
Na evropski sam mislio
Jer crnčuge su gluplje od nas samo.